سنتی یا مدرن ؟! الیافی یا کابلی ؟

6 اسفند, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در سفرهای آفرودی گیر کردن خودرو در شن و ماسه ، گل و لای و چاله های آفرودی ، امری طبیعی می باشد و هر آفرودری با در نظر گرفتن این اتفاقات احتمالی نیاز به یک سری تجهیزات دارد.

از وسیله های مهمی که هر آفرودری باید به همراه داشته باشد ( وینچ ) می باشد.

وینچ به شما کمک میکند که خودروی گیر کرده را نجات دهید در واقع وسیله ای برای کشش خودرو می باشد؛ تنوع وینچ با توجه به نوع خودرو زیاد بوده و انتخاب آن برای هر راننده ای چالش برانگیز می باشد .

یکی از دو راهی هایی که هنگام خرید وینچ با آن مواجه می شوید الیافی یا بکسلی بودن وینچ است.

حال سوال این است که کدام بهتر بوده و هرکدام چه مزیت ومعایبی دارد؟

الیافی یا سیم بکسلی ؟ مسئله این است…

اختلاف نظر زیادی در این مورد میان متخصصان وجود دارد ؛ در تمامی جمع های آفرودی نظرات متفاوت و استدلال های گوناگون وجود دارد که وینچ الیافی برتر است یا وینچ کابلی ؟!

با بررسی ویژگی هرکدام به برتری و کارآمدتر بودن یکی از این دو وینچ پی میبریم.

وینچ الیافی

 

طناب های سنتتیک به طور قابل توجهی سبکتر از کابل های فولادی می باشد و در نتیجه انرژی کمتری ذخیره کرده و هنگام پاره شدن طناب خطر کمتری به دنبال دارد. 

برخی از خودرو ها وزنی که به محور جلوی خودرو وارد میشود حساس هستند ؛ این نوع وینچ با طناب الیافی برای این دسته از خودرو ها گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.

از دیگر مزیت های طناب های سنتتیک انعطاف پذیری بسیار بالا نسبت به کابلهای فلزی بوده و اتفاقاتی که برای کابلهای فلزی از جمله گره خوردن و تشکیل پلیسه در طناب های سنتتیک رخ نمیدهد 

 

با وجود این که از هم گسیختگی در طناب های الیافی مقاومت بالایی نسبت به کابل های فولادی ، طناب های الیافی هم دچار از هم گسیختگی می شوند ، اما قابلیت تعمیر با روش هایی از جمله بافتن طناب را دارند .



در کنار مزیت هایی که در ارتباط با وینچ های الیافی گفته شد طبیعتا برخی معایب هم دارد از جمله : 

 

 آسیب پذیربودن در برابر اشعه فرابنفش خورشید ، تغییرات آب و هوایی (گرما) ، تاثیر مواد شیمیایی و سایش ازعلل کاهش مقاومت طناب های الیافی می باشد

 

طناب های سنتتیک نیازمند نگه داری دقیق تر و بیشتری هستند زیرا با گیر کردن دانه های شن و ماسه در لا به لای الیاف باعث کاهش مقاومت و افزایش سرعت در فرسایش طناب خواهد شد بنابراین بهتر است گاها طناب را از وینچ خارج کرده و شست.

وینچ های کابلی

از بدو ورود وینچ ها به جامعه ی علاقه مندان به خودرو ، استاندارد قابل استفاده برای وینچ ها ، کابل های فولادی که عمر و دوام بیشتری هم نسبت به طناب های سنتتیک دارد ، استفاده میشد و امروزه هم قابل استفاده می باشد.

 

این کابل ها به دلیل داشتن مزیت های زیر طرفدار و مصرف کننده بیشتری بیشتری داشت : 

 فولاد جزو بهترین رشته ها برای مسیر های با سایش بالا مثل زمین های صخره ای ، ماسه ای و گلی می باشد.

کابل فولادی در کنار این مزیت ها ، مقرون به صرفه تر و نیازمند نگه داری کمتر هم می باشد.

 

اما از معایب این دسته از وینچ های کابلی میتوان به احتمال زنگ زدگی ، ایجاد پلیسه ، نیازمند دستکش مخصوص هنگام کار اشاره کرد همچنین این کابل ها مستعد گره خوردگی بوده و به دلیل درست ننشستن برروی وینچ باعث کاهش مقاومت آن می شود.

وینچ کابلی و الیافی

جهت مشاهده انواع وینچ ، هم کابلی و هم الیافی کلیک کنید

ختم کلام

در نتیجه با گفتن معایب و مزایای هر دو وینچ ، انتخاب هریک به ترجیح خودتان ،شرایط و بودجه ی شما بستگی داشته و میزان نگه داری از وینچ هم بی تاثیر نخواهد بود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.