در سفرهای آفرودی گیر کردن خودرو در شن و ماسه ، گل و لای و چاله های آفرودی ، امری طبیعی می باشد و هر آفرودری با در نظر گرفتن این اتفاقات احتمالی نیاز به یک سری تجهیزات دارد.
از وسیله های مهمی که هر آفرودری باید به همراه داشته باشد ( وینچ ) می باشد.
وینچ به شما کمک میکند که خودروی گیر کرده را نجات دهید در واقع وسیله ای برای کشش خودرو می باشد؛ تنوع وینچ با توجه به نوع خودرو زیاد بوده و انتخاب آن برای هر راننده ای چالش برانگیز می باشد .
یکی از دو راهی هایی که هنگام خرید وینچ با آن مواجه می شوید الیافی یا بکسلی بودن وینچ است.
حال سوال این است که کدام بهتر بوده و هرکدام چه مزیت ومعایبی دارد؟
الیافی یا سیم بکسلی ؟ مسئله این است…
اختلاف نظر زیادی در این مورد میان متخصصان وجود دارد ؛ در تمامی جمع های آفرودی نظرات متفاوت و استدلال های گوناگون وجود دارد که وینچ الیافی برتر است یا وینچ کابلی ؟!
با بررسی ویژگی هرکدام به برتری و کارآمدتر بودن یکی از این دو وینچ پی میبریم.
وینچ الیافی
طناب های سنتتیک به طور قابل توجهی سبکتر از کابل های فولادی می باشد و در نتیجه انرژی کمتری ذخیره کرده و هنگام پاره شدن طناب خطر کمتری به دنبال دارد.
برخی از خودرو ها وزنی که به محور جلوی خودرو وارد میشود حساس هستند ؛ این نوع وینچ با طناب الیافی برای این دسته از خودرو ها گزینه ی بسیار مناسبی می باشد.
از دیگر مزیت های طناب های سنتتیک انعطاف پذیری بسیار بالا نسبت به کابلهای فلزی بوده و اتفاقاتی که برای کابلهای فلزی از جمله گره خوردن و تشکیل پلیسه در طناب های سنتتیک رخ نمیدهد
با وجود این که از هم گسیختگی در طناب های الیافی مقاومت بالایی نسبت به کابل های فولادی ، طناب های الیافی هم دچار از هم گسیختگی می شوند ، اما قابلیت تعمیر با روش هایی از جمله بافتن طناب را دارند .
در کنار مزیت هایی که در ارتباط با وینچ های الیافی گفته شد طبیعتا برخی معایب هم دارد از جمله :
آسیب پذیربودن در برابر اشعه فرابنفش خورشید ، تغییرات آب و هوایی (گرما) ، تاثیر مواد شیمیایی و سایش ازعلل کاهش مقاومت طناب های الیافی می باشد
طناب های سنتتیک نیازمند نگه داری دقیق تر و بیشتری هستند زیرا با گیر کردن دانه های شن و ماسه در لا به لای الیاف باعث کاهش مقاومت و افزایش سرعت در فرسایش طناب خواهد شد بنابراین بهتر است گاها طناب را از وینچ خارج کرده و شست.
وینچ های کابلی
از بدو ورود وینچ ها به جامعه ی علاقه مندان به خودرو ، استاندارد قابل استفاده برای وینچ ها ، کابل های فولادی که عمر و دوام بیشتری هم نسبت به طناب های سنتتیک دارد ، استفاده میشد و امروزه هم قابل استفاده می باشد.
این کابل ها به دلیل داشتن مزیت های زیر طرفدار و مصرف کننده بیشتری بیشتری داشت :
فولاد جزو بهترین رشته ها برای مسیر های با سایش بالا مثل زمین های صخره ای ، ماسه ای و گلی می باشد.
کابل فولادی در کنار این مزیت ها ، مقرون به صرفه تر و نیازمند نگه داری کمتر هم می باشد.
اما از معایب این دسته از وینچ های کابلی میتوان به احتمال زنگ زدگی ، ایجاد پلیسه ، نیازمند دستکش مخصوص هنگام کار اشاره کرد همچنین این کابل ها مستعد گره خوردگی بوده و به دلیل درست ننشستن برروی وینچ باعث کاهش مقاومت آن می شود.
وینچ کابلی و الیافی
جهت مشاهده انواع وینچ ، هم کابلی و هم الیافی کلیک کنید
در نتیجه با گفتن معایب و مزایای هر دو وینچ ، انتخاب هریک به ترجیح خودتان ،شرایط و بودجه ی شما بستگی داشته و میزان نگه داری از وینچ هم بی تاثیر نخواهد بود.
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراکگذاری
با استفاده از روشهای زیر میتوانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اولین دیدگاه را ثبت کنید